Bluesolid.nl gebruikt cookies (en andere technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, voor social media en om er voor te zorgen dat je voor jou relevante informatie en advertenties te zien krijgt. Door gebruik te maken van deze website of door op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie aan de hand daarvan door ons en door derden. Voor meer informatie over cookies verwijzen wij naar onze cookieverklaring.
ALARM 06 – Geen VuurDeze melding komt wanneer de kachel tijdens het branden onder 50°C zakt.
ALARM 06 – Geen Vuur
Deze melding geeft de pelletkachel weer wanneer deze tijdens het branden uitgaat. De melding wordt gegeven wanneer de uitlaatgastemperatuur in bedrijf onder de 60°C daalt.
Wanneer je deze melding krijgt zie je in de brandkamer een ophoping van (half)onverbrande pellets.
Oplossing voor het probleem
Doorloop de hieronder genoemde stappen om de oorzaak en oplossing te vinden van het probleem. Bekijk ook de flowdiagram op de volgende pagina.
Als je de pellets te laat hebt bijgevuld dan gaat de kachel in storing. Dit betekend ook dat de vijzel volledig is leeg gedraaid. Na het vullen van de tank is de vijzel nog niet volgelopen. Het vollopen van de vijzel neemt snel 5-8 minuten in beslag. Dit betekend dat bij de 1ste opstart, nadat de tank is leeggelopen, meestal een “No ACC” melding volgt. Immers de eerste 5-8 minuten zullen er geen pellets komen waardoor de kache later begint te branden.
Vul de tank met 100% naaldhoutpellets.
Voorkom “NO ACC” melding na leegloop tank:
Vul de tank en laat de vijzel lopen zonder opstart door volgende stappen te volgen.
Druk 1x op de MIN knop
Druk 4x op de AAN/UIT knop
Navigeer met PLUS knop naar A9 (A9 komt na 99)
Druk 1x op AAN/UIT, door op de AAN/UIT knop te drukken gaat je naar de volgende regel
Navigeer met de AAN/UIT knop naar PR10 en wacht 1 minuut totdat er “Test” verschijnt in het display
De vijzel zal nu voor een bepaalde tijd gaan draaien.
Zodra er pellets vallen kun je de test periode afbreken door op de AAN/UIT knop te drukken.
Start de kachel opnieuw op
Vochtige pellets, maar ook zeer harde pellets, starten later met branden en geven dus een tragere opwarming van de kachel.
BlueSolid test periodiek de pellets welke wij adviseren. Er wordt dan gekeken naar het optimale vuurbeeld en rendement, waarbij zo weinig mogelijk fijnstof, koolwaterstof en Co vrijkomt. Het resultaat van deze testen zijn de perfecte parameters. Gebruik altijd de door BlueSolid geadviseerde houtpellets in combinatie met onze parameters. Alleen zo kun je optimaal blijven genieten en aanspraak maken op de garantie!
Vervang de vochtige pellets door droge. Gebruik altijd 100% naaldhout pellets!
Indien de parameters voor tijdens het branden niet juist zijn ingeregeld of aangepast kan de kachel tijdens het branden uitgaan. Bijvoorbeeld als het te warm wordt in de ruimte wordt vaak de pellet toevoer voor de modulatie stand verlaagt, dit zorgt voor minder brandstof. Om de 45 minuten blaast de ventilator harder om as uit de brandbak te blazen, dit kan er voor zorgen dat het aanwezige vuur wordt uitgeblazen. Nieuwe pellets worden aangevoerd maar die ontbranden niet meer.
De lengte van de pellets heeft al invloed hoe de kachel brandt. Is de pellet langer dan zal er minder hout op het vuur komen dan bij een kortere pellets. Het verschil tussen een lange en korte houtpellets kan wel 30% verschillen bij gelijke parameter instelling.
BlueSolid test periodiek de pellets welke wij adviseren. Er wordt dan gekeken naar het optimale vuurbeeld en rendement, waarbij zo weinig mogelijk fijnstof, koolwaterstof en Co vrijkomt. Het resultaat van deze testen zijn de perfecte parameters. Gebruik altijd de door BlueSolid geadviseerde houtpellets in combinatie met onze parameters. Alleen zo kun je optimaal blijven genieten en aanspraak maken op de garantie!
Zorg ervoor dat de parameters juist zijn afgestemd op afvoer situatie en gebruikte pellet soort.
Parameters inregelen:
Druk op de SET knop.
Navigeer met knop 5 naar “Menu 09”, druk op de SET knop.
Voer de code in door met knop 1 door naar A9 te navigeren(na 99 komt A0, A1, etc.). Druk op de SET knop om toegang te krijgen tot het installateurs menu.
Navigeer met knop 5 en/of 6 en druk op de SET knop om een menu in te gaan.
Pas de waardes van de regel(s) aan met de knoppen 1 en 2.
Met de knoppen 5 en 6 ga je naar de volgende of vorige regel.
Verlaat het menu door meermaals op de AAN/UIT knop te drukken.
De belangrijke parameters voor het branden van de pelletkachel zijn, n-9-7-06 t/m 10, n-9-7-18 t/m 22 en n-9-B-4 t/m 08
Stel deze in zoals aangeven in de handleiding op onze website.
Zodra er iets tussen de vijzel zit, wat geen pellet is, dan kan de vijzel vast komen te zitten. Door de pellet-reservoir leeg te halen en aan de vijzel te voelen of er beweging mogelijk is, kan vastgesteld worden of deze gangbaar is.
Indien er geen beweging in de vijzel voelbaar is volg dan de volgende procedure om de vijzel gangbaar te maken:
Haal het stroom van de kachel door de stekker uit het stopcontact te halen.
Maak de achterkant en/of zijkant los van de pelletkachel.
Draai de inbus los welke in de ring zit tussen vijzelmotor en de as van de vijzel.
De vijzel moet nu met de hand rond te draaien zijn. Indien dit niet mogelijk is check dan vanuit de pellet-reservoir of er iets tussen de vijzel vast zit.
Indien vijzel klemt maak dan kleine slagen links en rechts om totdat het item loskomt.
Indien de vijzel vast blijft zitten verwijder deze uit de behuizing door de volgende stappen te volgen.
Maak de 4 inbus-schroeven los waarmee de vijzel vast zit, houd hier een zak of bak onder waar de overige pellets in kunnen vallen.
Controleer of er geen vreemde objecten in de vijzel of in de behuizing van vijzel zitten.
Maak de behuizing van de vijzel goed schoon met een borstel, schuur de lagerbussen en as licht op en vet de lagers iets in met hitte bestendig vet.
Plaats eerst de vijzel weer terug, draai de schroeven vast en daarna zet u de vijzelmotor terug en draait u de inbus vast.